جلوگیری از هیپوگلایسمی شدید در نوزادان با گلوکاگون محلول

14 نوامبر 2014- شرکت دارویی Xerisاعلام کرد مجوز انجام مرحله ی بالینی تحقیق بروی داروی گلوکاگون محلول را از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا (در تاریخ12 نوامبر 2014) دریافت کرده است. این داروی تحقیقاتی  جدید، راهی برای درمان هایپرانسولینیسم مادرزادی است.

هایپرانسولینیسم مادرزادی چیست؟

در این بیمارینادر قند خون شدیدا در نوزادان کاهش می یابد این بیماری با یک  آزمایش  جدید در مراحل نخستین پس از تولد قابل شناسایی است.

این بیماری به دلیل ناکافی بودن یا عدم تنظیم صحیح ترشح انسولین از سلولهای بتا در نوزادان بطورمادرزادی  بروز می کند و اصلی ترین  دلیل هیپوگلایسمی  شدید و مکرر در نوزادان  تازه متولد شده و کودکان است.

هایپرانسولینیسم مادرزادی سبب می گردد به مغز کودک مقدار کافی قند نرسیده ومنجر به صدمات مادام العمر ودائمی درمغز گردد. این وضعیت  زمانی اتفاق می افتد  که سلولهای بتا در پانکراس مقادیر زیادی  (بیش از حدی) انسولین  تولید می کنند که موجب افت قند خون مکرر در نوزاد می شود( یک وضعیت  کلینیکی بر خلاف دیابت). درمان شامل داروهایی برای کاهش ترشح انسولین است اما در موارد  جدی تر لوزالعمده  (پانکراس) برداشته می شود.

گلوکاگون محلول

گلوکاگون یک هورمون متابولیک  است که برای بالا بردن مقدار قند خون از پانکراس ترشح می شود  و سبب می گردد،  کبد گلیکوژن ذخیره شده را به گلوکز تبدیل کند و سپس به جریان خود آزاد نماید. تاکنون این هورمون برای درمان هیپوگلایسمی شدید بصورت تزریقی استفاده می شد.

مدیرعامل شرکت Xeris، دکتر Baumمی گوید: بسیار جای خوشوقتی است که سازمانهای FDAوآزانس دارویی اروپا (EMA) اهمیت هایپرانسولینیسم مادرزادی را تشخیص داده است و بمنظور بیان این اهمیت، وضعیت orphan designationرا برای محصول محلول گلوکاگون ما انتخاب کردند(اصطلاح اورفان برای مواد دارویی استفاده می شود که برای درمان یک بیماری نادر استفاده می گردد و طبق تعریفFDA  بیماری نادر، بیماریی است که بر کمتر از ۲۰۰،۰۰۰آمریکایی تاثیر می گذارد. انتخاب یک دارو یا بیماری بعنوان اورفان بستگی به سیاست ملی هر کشور دارد.)

ما چندین محصول گلوکاگون رایگان برای بیماران  دیابتی تولید کرده ایم، ما معتقدیم  گلوکاگون تولید شده برای بیماران مبتلا به سایر بیماریها از جمله  هایپرانسولینیسم مفیداست.

منبع: www.diabetes.co.uk